۲۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 111485

هر سال با فرارسیدن ایام تحویل سال، بازار فروشندگان سین های سفره هفت سین نیز تا حدودی داغ می شود، ولی هر سین را بتوان فراهم کرد، بعضی مواقع سینِ سمنو را با قیمت های نجومی که بر آن نقش بسته شاید بسختی بشود فراهم نمود، البته سمنوی اصیل را، نه آرد و آب های به هم آمیخته را!؟

آیا این چیزهایی که در بازار است،"سمنو" است؟!

شاید باورتان نشود ولی همین چند سال پیش یکی از کارگاه های پخت سمنو را که با قاطی کردن آب و حجم بسیاری آرد گندم سعی در پختن سمنوی شب عید داشته است را پلمپ نمودند و فرد خاطی با خونسردی تمام در دادگاه گفت: حدود 2-3 سال است با درآمدی که با پختن چند دیگ سمنو آن هم فقط در ایام یک هفته ی آخر سال دارم، بقیه ی سال را در تعطیلی سپری می کنم و درآمدی که داشتم بقیه ی ماه های سال را نیز برایم کفاف می داده، در این کش و قوس با خود گفتم ای دل غافل، با یک هفته کار می شود یک سالِ خود را ضمانت کرد و تا حدودی یاد آن قدیم ها افتادم که مردم به چه سختی آن هم با تعدادی زیاد از اهالی محل شروع به پختن سمنو می کردند و حاصل کارشان فقط می شد نفری چند ظرف! ولی این آقا یک هفته ای به تنهایی چند دیگ سمنو روانه ی بازار می کرده و از آن طرف نیز اسکناس های مردمی زحمت کش را روانه ی جیب مبارک خویش، از این رو شاید اگر به نحوه ی درست کردن این محصول باستانی و تا حدودی مذهبی کشور عزیزمان اشاره ای بکنیم، خالی از لطف نباشد؛ شاید هم ملاکی شود برای تشخیص سمنوی مرغوب از غیرمرغوب و همچنین ملاکی برای شناخت فروشندگان این محصول!

سمنو غذای باستانی و نذری
سمنو غذایی باستانی و از جهتی ملی ایران است که معمولاً برای نذر و حاجت نیز پخته می شود و معمولاً نیز در ایام آخر سال و به ویژه برای سفره ی هفت سین پخته می گردد و هرگاه نیز به قصد برآمدن حاجتی تهیه شود عموماً آن را به نام حضرت فاطمه زهرا (س) نذر و تقسیم می کنند ولی به هر حال چه برای نذر و چه برای سفره ی عید، به صورتی شبیه به هم طبخ و آماده می گردد و هرگاه نیت آماده کردن سمنو اجرایِ سنن و آداب باستانی باشد آن را در ایام عید نوروز می پزند و بین اهل خانه تقسیم می کنند و مقداری از آن را نیز در ظرفی قرار می دهند و تا نوروز سال دیگر در محل محفوظی نگه می دارند، زیرا عقیده دارند که سمنو برکت خانه است. (ایرانیان از قدیم الایام به ارزش غذایی آرد و گندم پی برده و همواره نان و آرد را گرامی و محترم می داشته اند و چون سمنو از شیره ی گندم تازه رسته (خوید) درست می شود، مردم ایران آن را نیز محترم و گرامی داشته و موجب برکت خانه می دانسته اند.)

طرز تهیه سمنوی اصیل!
باید توجه نمود که دستور زیر طرز تهیه ی سمنوی اصیل است نه آن آب و آردهایی که آن دوست گرامی به بازار شب عید تزریق می نموده، از این رو دکتر ابراهیم شکورزاده می نویسد: برای تهیه سمنو ابتدا مقداری گندم در آب خیس می کنند (اگر سمنو در ایام عید و ویژه سفره هفت سین باشد، معمولاً آن را با آب باران خیس می کنند) و دو سه روز که گذشت گندم ها را در پارچه ای پیچیده در چاهی می آویزند تا گندم ها نیش و در واقع جوانه بزند. سپس گندم ها را از چاه بیرون می کشند و در یک سینی بزرگ مسین (مَجمَعِه) می گسترانند و در زیر آفتاب و هوای آزاد قرار می دهند. وقتی علف گندم رویید و ساقه های سبز آن به اندازه ی یک یا دو بند انگشت بزرگ شد، گندم را با ساقه های نورسته و سبز آن سه بار در آب شستشو می دهند، آن وقت روی تخته یا سنگ مسطح و بزرگی می ریزند و با کارد خورد می کنند.

پس از انجام این مقدمات علف ها را در هاون بزرگی می ریزند و خوب می کوبند و شیره ی آن را می گیرند، بعد شیره ی گندم را با مقدار معینی آب (دقت کنید شیره گندم، نه آرد گندم که آن کلاهبردار شب عیدی با آب مخلوط می کند!) مخلوط می کنند و در دیگی می ریزند و دیگ را روی آتش می گذارند و پس از آنکه آتش افزایش یافت دیگ را مرتب هم می زنند تا جوش بیاید.
وقتی مایع درون دیگ سِفت شد، مجدداً قدری آب به آن می افزایند و از نو دیگر را هم می زنند و این عمل را سه نوبت تکرار می کنند و دفعه ی سوم پس از افزودن آب و هم زدن دیگ، یک سینی پر آتش روی ظرف می گذارند و به اصطلاح سمنو را «دم می کنند».

نقشِ سمنو
به طور معمول در سمنوهایی که جنبه ی نذری دارد، پس از خواندن نماز حاجتی در پای دیگ، در موقع برداشتن سرِ دیگ غالباً جوش ها و فرورفتگی هایی شبیه به جای مهر و تسبیح بر سطح سمنو مشاهده می شود و اکثر زنان عقیده دارند که این فرورفتگی ها اثر مُهر و تسبیح حضرت فاطمه ی زهرا (س) و نشانه ی آن است که سمنو نظر کرده شده است و بی شک حاجتِ صاحب نذر برآورده خواهد شد.

ورود آقایان ممنوع!
بنا بر اعتقاد تهیه کنندگان این محصول و غذای اصیل ایرانی، یکی از نکات مهمی که درباره ی سمنو باید دانست و رعایت آن مخصوصاً برای مردان واجب و لازم است، آن است که مردان و پسران بالغ حق ندارند در سر دیگ سمنو حاضر شوند و معروف است که شیخ اشرف الدین (مقصود اشرف الدین حسینی، مدیر روزنامه ی نسیم شمال) بیان کرده است که هر مردی که پای دیگ سمنو بیاید و به سمنو نگاه کند، بزودی کور خواهد شد!؟ و همین فرد نیز تشریفات و مراسم سمنو پختن را در یک شعر عامیانه چنین بیان کرده است:
اولا دیگ بزرگی باید                    گندم سبز و سترگی باید
جمع باید بکنی مردم را                آب باید بکشی گندم را
ذره ای خاک نریزد در دیگ            چشمِ ناپاک نیفتد بر دیگ
جمع گردند ز نسوان و بنات           دورِ دیگ سمنو با صلوات
بنشینند همه سبحه به کف          پیشِ دیگِ سمنو صف در صف
هی بخوانند چو شیخ و طلبه         کته کات و کته و کوت و کته که (مقصود کتبا و کتبوا و کتب است)
تا که دیگ سمنو جوش کند         عَم قزی، خاله قزی نوش کند!

نویسنده: مصطفی لعل شاطری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    10 13
    اشتباه است ما خودمان سمنو نذر داريم هرسال درست ميكنيم تاجوانه گندم درست ما بقي اشتباه است لطفا اگر اطلاعات كم داريد ننويسيد .
  • جاويد آتشي IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    6 5
    عزيز دل سمنو به اين شکل عمرا کسي نميپزه شما اگر رفته بودي پاي دوتا ديگ سمنو متوجه ميشدي داستان چيه .اصلا يه چيز محاله به اين شکل يه ديگ سمنو پخت و همچين سمنويي عسل ميشه يا شيره . ما به ازاي هر يک کيلو گندم که سبز ميکنيم شيش کيلو ارد اضافه مکنيم و...
  • حسین ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    0 0
    سلام با پرس و جو از قدیمی ها متوجه شدیم که روش پخت سمنو از گذشته در روستای ما به روش مخلوط کردن خود آرد سبزه و آرد گندم بوده است. اما در بعضی از شهر ها به روشی که در پست بالا گفته شد،انجام میگیرد.
  • محب ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
    0 0
    دوست عزیز اینی که شما نوشتی تا کوبیدن جوانه وشیره گیری درسته.اگه ارد زده نشه شیره جوشیده ودرنهایت ماده سیاه وزغومی برجا می ماند .بایستی ارد اضافه شود تا قند مالتوز ازادشده از جوانه به کربوهیدرات ارد چسبیده وسمنو درست شود .البته قسمتی از سخن شما درست است که افراد نا وارد ویا سودجو ارد و اب را قاطی و بدون کامل کردن فرایند پخت و با سواستفاده از‌نا اگاهی بیشتر مصرف کنندگان اقدام به فروش مخلوط بی ارزش وبعضا مضر خود در بازار میکنند.اما این که میگویید ارد در سمنو وجود ندارد بهتراست دانش خود را افزایش دهید...
  • مهران ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    0 0
    بنظر بنده نویسنده محترم بسیار کم سواد و بی اطلاع از صنعت سمنو هستند و اظهار نظرشان درباره نحوه پخت و اینکه مختص بانوان است عوامانه میباشد بنده چندین سال سمنوی خالص با ترکیب جوانه گندم و آرد درست کرده ام البته چشمونم هم کاملا سالمه!!!
  • مهران ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    0 0
    بنده چندین ساله سمنو با ترکیب آرد و جوانه گندم درست میکنم و درو همسایه و لبنیاتی ها کاملا از کیفیتش راضی ان ، البته چشمام هم کاملا سالمن، من در عجبم از چنین افراد عوام و بی سوادی که بدون اطلاع و آگاهی و با ذهنی خرافی سخن میگویند سمنو پزی برای امثال بنده شغله و سمنو بدون آرد اصلا عمل نمیاد اگر هم بیاد اسمش سمنو نیست
  • محمد ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    0 0
    من خودم کارگاه سمنو دارم کل ایام سال میپزم و روانه بازار میکنم چی میگی تابحال سمنو از نزدیک دیدی؟ شیره جوانه گندم با ارد 24ساعت پخته میشه سمنو بدست میاد من هفته ای 650کیلو پخت دارم دارم خواستی بیا اموزشت بدم اطلاعات غلط نده لطفا
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
    0 0
    لطفااطلاعات نادرست ندید،اون سبزی که شماخوردکردی و باآب قاطی کردی احتمالاباهاش آش روز سیزده به در پختی نه سمنو
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    اصلا سمنو رو اگه آرد نریزی که سمنو نمیشه و اصلا قابل خوردن نیست از شیرینی زیادش .
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 0
    جوانه اگه جلو آفتاب باشه سبز میشه و سمنو تلخ میشه برا سمنو روی جوانه رو میپوشونن تو سایه میزارن سبز نشه
  • ممرضا ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 0
    باسلام بنده شغلم تولید سمنو است وازسال ۹۰ حدود۳۰۰۰ دیگ سمنو شخصا پخته ام .مطالب بالا منجر به تولید چیزی غیر ازسمنو میشود واصلا صحت ندارد.بیخود با یک پیشوند. دکتر به مردم اطلاعات غلط ندهید
  • ناشناس ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام نخیر این طوری هم سمنو درست میشه شما اشتباه میکنید این از روش های بسیار قدیمیه مادربزرگ مادریم درست می‌کردند اینجوری